Žaidimų vertinimai. Būti ar nebūti?

Eurogamer šiandien atsisakė vertinimo sistemos.

Na jie patys taip teigia, bet tuojau pat sau prieštarauja. Portale apžvelgiami žaidimai nebus vertinami dešimties balų sistemoje, o Eurogamer apžvalgos nebepakliūs į Metacritic tarnybą, bet…

Žaidimai tebegaus ženklelius (Venkite, Pirkite ir Rekomenduojami). Vadinasi vertinimų sistema liks, tiesiog ji bus ne 10 balų, o 4. Vadinasi realiai viskas liks kaip buvę, nes ir iki šiol, žaidėjų sąmonėje tebuvo keturi vertinimai. 9-10 privaloma, 8 verta įsigyti, 7 pabandysiu kai bus nuolaida, o jei žaidimas įvertintas 6 ar mažiau, tai balas jau nebeturi skirtumo, nes jis reiškia šlamštą. Taigi, žaidimai negavę jokio ženklelio Eurogamer portale, automatiškai stoja į septynetukų vietą ir reali situacija nesikeičia.

Žaismo DNR vaizdo apžvalgose nenaudoja vertinimo sistemos. Rašydami į GameON kartais pateikiame apibendrinimą ir vertinimą žvaigždutėmis, kurios nėra akcentuojamos.  Kodėl mes nemėgstame ir nenaudojame vertinimo sistemos?

Atsakymas labai daugialypis:

• Žaidimuose persipina gausybė elementų ir apibrėžti juos visus vienu tiksliu skaičiumi — neįmanoma. Ar galime vertinti paprastą žaidimą devynetui vien dėl gražios muzikos? Turbūt, bet tai reikštų karą komentaruose, nes pavyzdžiui Call of Duty su milijoną kartų geresne grafika gavo tik 7. Žinoma, mes galim paaiškinti balą tekste, tačiau čia iškyla kita problema. Skaitytojas pamatęs vertinimą su kuriuo nesutinka teksto nė neskaitys, arba skaitys jį valdomas išankstinių nuostatų. Kai vertinimo nėra, apžvalgininkas bent gali tikėtis, kad jo argumentai buvo išklausyti.
• Blogi žaidimai praktiškai neegzistuoja. Geri irgi. Mes turime dešimtis žanrų ir šimtus jų variacijų. Žaidėjų tauta — šimtai milijonų žmonių. Bet kuris žaidimas gali būti sudirbtas ar išgirtas. Bet kuriame žaidime įmanoma rasti kažką gražaus, arba kažką kas neveikia. Dalis žaidimų yra priešingi žaidėjo sąmonei vien sava koncepcija. Yra milijonai žmonių kurie netiki, kad žaidimas apie žiedlapį gali būti geras. Taip pat milijonai tų kurie netoleruoja smurto žaidime. Milijonai žmonių pamatę GTA kankinimų sceną ims rėkti, kad taip skatinamas žiaurumas, tačiau milijonai nesutiks su kaltinimu, o sceną vertins kaip psichologinę provokaciją žaidėjui. Apžvalgininkas gali bent aptakiai paliesti visas ginčytinas vietas tekste, taip pat tekste jis gali išskirti kategorijas žaidėjų kurių dėmesio tikisi. Tuo tarpu vertinimo balas yra universalus ir nebylus. (Nebent jis rašomas portale, kuris apžvelgia pavyzdžiui išskirtinai TIK strateginius žaidimus. Tada vertinimų sistemos įgauna prasmę, bet tik to portalo kontekste.)
• Sunkūs, neįdomūs, per daug teksto, gražūs, mieli, raminantys, buki… Žaidimai įvairūs. Ir jie visi reikalingi. Kartais būna tokia nuotaika kai norisi kaukti, plot kam nors į nosį ar tiesiog atitrūkti žaidžiant bukiausią šaudyklę pasaulyje ir klausant pigaus trash‘o taškytis mėsgaliais. Tą akimirką tas žaidimas bus geriausias, padės nusiraminti, nuleisti garą, susitelkti į kitus dienos darbus, o svarbiausia apsaugos kažkieno nosį, ar bent ausis. Tą akimirką jis vertas dešimtuko ir medalio, bet spauda jį vertins penketui. Kodėl ir už ką?
• Visi mes žmonės ir turime mylimas serijas. Serijų fanai paprastai apie mylimą žaidimą žino daug daugiau nei jo kūrėjai, ką jau kalbėti apie kritikus. Tiesa kai kurie kritikai yra serijų fanai. Dar yra milijonai žmonių nežaidę ankstesnių serijos dalių ar nematę žaidimų išvis. Tokiomis aplinkybėmis sąžiningas vertinimas neįmanomas. Sutikite — Assassin‘s Creed Rogue gali būti vertas silpno šešeto tam, kuris žaidė visas serijos dalis, tačiau tuo pat metu jis gali būti vertas ir devyneto. Ypač tiems, kam šis žaidimas bus pirmasis gyvenime.

Savo argumentus galėtume vardinti ir toliau, paliesdami įvairias temas nuo tų laikų, kai žaidimo balas tiesiogiai priklausė nuo poligonų kiekio kuriant veikėją, ar gilindamiesi į tai, kokią reikšmę vertinimui suteikia išskirtiniai interviu ir reklamos užsakymai.

Vis tik pamatę Eurogamer žinią supratome, kad mes turime kalną argumentų savo nenorui rašyti balus. Argumentai mūsų, bet juk mes rašome Jums. Jūsų jau daug, tad atėjo metas paklausti — ar Jums reikalingi apžvelgiamų žaidimų vertinimai? Jei taip, tai kokie? 10 balų? 5 žvaigždelės? O gal turėtume sukurti ženklelių vertinimo sistemą, kuri atspindėtų žaidimo paskirtį ir jo vertę? Pasidalinkite mintimis komentaruose!

Komentarai

Atsakyk

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *