Žaidimų muzikos istorija

Kompiuteriniai žaidimai žavūs tuo, kad sujungia daugybės meno sričių elementus į vieną visumą. Daugelis mūsų savo mėgiamus žaidimus prisimename dėl kvapą gniaužiančių vaizdų, epiškų istorijų arba nuotykiams foną sukuriančių garso takelių.

Pirmoji kompiuterinių žaidimų muzika vadinama „chiptunes“, užgimė dar 8 bitų eroje ir padovanojo pasauliui aibę įsimintinų motyvų, nors tuomet techninės galimybės muzikai buvo labai ribotos. Pirmosios žaidimų konsolės muziką atkurdavo tiesiai iš kompiuterio kodo naudodamosis elektriniais impulsais ir sukurdamos analoginę garso bangą, kuri buvo perduodama tiesiai į kolonėles.

Iki pat 1980-ųjų kompozitoriai turėjo verstis su labai ribotais resursais. Tai, žinoma, lėmė, kad garsų įvairovė nebuvo labai didelė, tad žaidimai norintys išsiskirti muzikine prasme, turėjo turėti išties išskirtinę ir įsimenančią melodiją. Būtent todėl senųjų žaidimų fanai nė nemirktelėję gali paniniuoti „Metroid“, „Super Mario“ ar „Tetris“ temines melodijas, kurios tapo savotišku žaidimų muzikos etalonu.

Ketvirtoji konsolių karta gerokai pakeitė kompiuterinių žaidimų muziką, kadangi vietoje pavienių kompiuterio kodo generuojamų garsų įrenginiai pateikė galimybė naudoti garso atranką ir taip dar labiau išplėsti garsų atkūrimo diapazoną. Neįtikėtinai galingi 16 bitų mikroprocesoriai leido analoginį garsą konvertuoti į skaitmeninį ir atvirkščiai, tad visiems muzikos kūrėjams atsivėrė durys kurti praktiškai bet ką, kas tilpo į tuometinių žaidimų atminties blokus.

Vos tik žaidimų muzika atsikratė techninių apribojimų į žaidimų muzikos žanrą plūstelėjo galybė muzikos kūrėjų. Štai pavyzdžiui, Dawid Bowie kūrė muziką „Omikron: The Nomad Soul“ žaidimui, kompozitorius Michael Giacchino, kuris kūrė muziką pasaulyje ypač populiariam serialui „LOST“, filmams „The Incredibles“ ar „Star Trek“, kūrė muziką ir populiariai šaudyklei „Medal of Honor“.

2011 metais žaidimų muzika debiutavo ir prestižiškiausiuose pasaulio muzikos apdovanojimuose „Grammy“, kuriuose Christopher Tin kurta kompozicija „Baba Yetu“, girdėta „Civilization 4“ žaidėjams, tapo ne tik pirmuoju šiuose apdovanojimuose nominuotu žaidimų garso takeliu, tačiau ir pirmuoju laimėjusiu šį prestižinį apdovanojimą. Vos po metų „Grammy“ apdovanojimai įtraukė vaizdo žaidimų muziką į vizualinės medijos apdovanojimų kategoriją, tarp filmų, televizijos ir kitos vizualinės medijos įtraukdami ir žaidimus.

Visuotinis žaidimų muzikos pripažinimas neliko nepastebėtas, o mažėjant susidomėjimui klasikine muzika, vis daugiau pasaulio muzikos orkestrų pradėjo organizuoti žaidimų muzikos koncertus arba įterpinėti gerai žinomus žaidimų muzikos takelius į savo repertuarą. Pernai metais toks koncertas buvo surengtas ir Lietuvoje. Vytauto Didžiojo Universiteto kamerinis orkestras, VDU akademinis choras „Vivere Cantus“ ir kiti muzikantai atkūrė klasika tapusių žaidimų garso takelius, kurie milijonams gerbėjų yra atpažįstami iš pirmųjų akordų – koncerte skambėjo „Grammy“ nominuoti kūriniai, „ Fallout“, „Bioshock“, „Lineage 2“ žaidimų garso takeliai. Sulaukus didelio pasisekimo, „GameOn“ komanda šiemet, lapkričio 3 dieną, ketina renginį pakartoti su nauja programa.

Daugiau apie žaidimų muziką galite sužinoti šios savaitės Žaismo DNR naujienų laidoje:

Komentarai

Atsakyk

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *