Stalo žaidimai: Pandemic

Metas vykdyti tai, kas pažadėta. Artimiausia ateitis atėjo, tad šiandien papasakosiu apie 2009-ųjų „Spiel des Jahres“ nominantą, amerikietišką stalo žaidimą „Pandemic“, kuris, turint omenyje dabartines karštas temas (kiauliu gripas, pandemija, tamiflu, masiniai kapai) yra labai į temą. Iš tiesų, pirmiausiai norėjau įsigyti, išbandyti ir aprašyti „Dominion“, nes jis ir laimėtojas, ir man pasirodė patrauklesnis, tačiau nedideliame Londono gameshop’e jis kainavo 12 svarų daugiau nei „Pandemic“, tad pataupiau:)

Įžanginėje pastraipoje ne veltui akcentavau, kad žaidimas amerikoniškas, nes šiuolaikiniame stalo žaidimų pasaulyje itin madinga taip vadinamu eurogames žaidimų kryptis ir jų roko žvaigždės statusus turintys kūrėjai, tokie kaip Reiner Knizia ar Klaus Teuber. Z-Man išleistas „Pandemic“ yra maloni išimtis „Spiel des Jahres“ nominantų eilėje, dominuojamoje išskirtinai tik Europietiškų žaidimų.

„Pandemic“ yra KOOPERATYVINIS žaidimas – t.y. priešingai nei daugumoje stalo žaidimų, žaidėjai nekonkuruoja ir nesivaržo tarpusavyje, o bendrais veiksmais ir diskusijose išgimdyta strategija sieka vieno tikslo – vaistų nuo keturių mirtinų virusų atradimo. Dinamiškai besikeičiančioje žaidimo aplinkoje reikia nuolat priimti sprendimus, prisiimti riziką ir planuoti į priekį.

pand2Kovos laukas – žemė (man atrodo jau ne pirmą kartą kartojuos… ech, velniai nematė)

Žaidimas skirtas dviems, trims ar keturiems žaidėjams, kurių kiekvienas žaidimo pradžioje gauna vieną iš penkių skirtingų rolių. Rolės kiekvienam iš žaidėjų suteikia pranašumą tam tikroje srityje – pvz. atrasti vaistui nuo viruso reikia mažiau resursų, patogesnės keitimosi resursais sąlygos ar galimybė savo ėjimo metu valdyti kitų žaidėjų figūrėles. Žaidimo lenta – pasaulio žemėlapis su tarpusavyje sujungtais miestais, kuriuo pirmyn atgal judės žaidėjų avatarai, slopindami kylančias pandemijas, statydami tyrimų centrus ir gydydami kenčiančius miestiečius. Žaidėjo ėjimas susideda iš trijų etapų – veiksmų fazės, kortų traukimo ir infekavimo fazės. Veiskmų fazėje žaidėjas gali atlikti iki keturių veiksmų savo nuožiūra.

azioja2Raudonasis virusas siaubia Azijos kalnus ir lygumas. Vištos turi miegoti vištidėje, o ne po šeimininko lova, mieli azijiečiai.

Veiksmų arsenalas gan platus – keliavimas, tyrimų centro statyba, resursų perdavimas kitam žaidėjui, ligos židinių slopinimas ir pan. Būtent veiksmų fazėje žaidimas yra laimimas – kuo efektyviau derinant žaidėjų judėjimą lentoje, užtikrinant padėties stabilumą ir tuo pačiu dirbant tikslui atrasti vaistus nuo ligų. Keturios ligos savo spalva atitinka keturis regionus, spalviškai apjungiančius grupę miestų. Iš dviejų kaladžių traukiamos kortos (traukimo ir infekavimo fazėse) ir suteikia priemones kovoti su ligomis, ir tuo pačiu sustiprina tų ligų intensyvumą pasaulyje.

„Pandemic“ mechanika ganėtinai paprasta, tad iššūkio dėlei kūrėjai įvedė tris sunkumo lygius. Šie lygiai – tai papildomos epidemijų kortos, įmaišomos į kaladę ir taip pagreitinančios ligų plitimą. Žaidime didelę rolę vaidina sėkmė – pradžioje parenkamos atsitiktinės rolės, atsitiktinai traukiamos miestų kortos ir sąlyginai atsitiktinai plintančios ligos. Sėkmės faktorius toks svarbus, kad kiekvieną kartą žaidžiant, susiduriama su kita žaidimo aplinka ir skirtingomis problemomis. Ir nors žaidimas itin smagiai žaidžiasi dviese, būtent dviejų žaidėjų režimas yra labiausiai kenčiantis nuo sėkmės faktoriaus – vienas žaidimas gali būti neįtikėtino sunkumo, praktiškai neįveikiamas, tačiau jau sekantis, esant geram rolių ir krentančių kortų deriniui – lengvas kaip pasivaikščiojimas Šv. Jokūbo parke.

„Pandemic“ yra originalus – tiek dėl temos, tiek dėl kooperavimosi principo, tačiau dėl to, kad žaidimas žaidžiamas prieš(vs) žaidimą, o ne prieš kitus žmones, susidaro situacijos, kai vienas ar kitas žaidėjas gali „iškristi“ iš žaidimo – dėl nuobodulio, intereso praradimo ar prasto nakties miego. Tai labai primena PvE kovas MMO žaidimuose, kai nedideles roles atliekantis žaidėjai, kurių įdirbis nėra toks pastebimas, praranda interesą, koncentraciją ir pilnai neatsiduoda žaidimo procesui (vadinamieji „slackers“). „Pandemic“ tokios situacijos susidaro natūraliai, žaidimo eigoje – kai bendrai priimta strategija apriboja vieno ar kito žaidėjo veiksmus iki figūrėlės kilnojimo taip „kaip pasakyta“. „Pandemic“ įdomus tol, kol ieškomos išeitys iš situacijos, planuojamas veiksmų planas ir strateguojama pilna ta žodžio prasme. Tai, aišku, nestebina, nes žaidimas būtent ir paremtas bendro sutarimo bei bendro gėrio ieškojimu, prototipiškai imituodamas situaciją, kuri būtų realybėje, jei pasaulio didžiosios valstybės ieškotų būdų kovoti su bendra grėsme (pvz. – gripo pandemija). Tačiau žaidimo procesui įsibėgėjus, žaidimo baigties vizija aiškėja greičiau, nei artėja žaidimo pabaiga, o tai nėra linksma žaidimo ypatybė – kas laimėjo kaip ir aišku, tačiau teoriškai dar reikia atlikinėti veiksmus iki „realaus“ situacijos išrišimo.

pand3
Beje, jau rugsėjį pasirodys pirmasis „Pandemic“ papildymas -„On the Brink“. Daugiau rolių, daugiau papildomų įvykių ir padidintas maksimalus žaidėjų skaičius.

Iš tiesų, „Pandemic“ kenčia nuo dalies problemų, kuriomis pasižymi ir kitas ganėtinai žinomas žaidimas iš už Atlanto – „Monopolis“ – daug galimybių žaidimo pradžioje, kurios palaipsniui vis mažėja, ir prastos sėkmės dėka susiaurėja iki „tikiuosi ištrauksiu/neištrauksiu tą/tos kortą/os“, tik „Pandemic“ turi daug didesnį arsenalą priemonių nustebinti ir tuo pačiu pasukti žaidimą triumfo ar absoliutaus pralaimėjimo link. Žaidžiant „Pandemic“ kaip niekad svarbu kompanija, su kuria žaidžiate – jei grupėje yra snūduriuojančių, ramių ir nuolankaus charakterio žmonių, geriau „Pandemic“ palaikyti stalčiuje ir, svečiams išsiskirsčius, pažaisti pasjansą su keturiomis rolėmis vienose rankose, ir viena galva, galvojančia kryptingiau nei dvi ar daugiau.

„Pandemic“ – kaip didelis amerikietiškas automobilis – daug pliusų visada patiekiami su ne mažesne krūva minusų, antipodiškai tolimas tam robotiškai tiksliam ir išlaižytam euro žaidimų mechanizmui. Taigi, no „Spiel des Jahres“ for you!

ŽPat.

Komentarai

Vienas atsakymas
  1. Magnumas 2010/08/23 Atsakyti

Atsakyk

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *