Metų inovacija. Metų nusivylimas. | Spore

Spore – didžiausias šių besibaigiančių metų žaidimas asmeniniams kompiuteriams, savo auditorijos aprėptimi pranokstantis bet kurį kitą žaidimą šiai platformai. Nepaisant visų problemų ir nepatogumų, kuriuos sukėlė labai nedraugiška žaidimo apsauga, Spore, mano nuostabai, sugebėjo parodyti neįtikėtinus pardavimų rezultatus ir tai itin patinka šio žaidimo kūrėjui Will’ui Wright’ui, kuris prieš porą mėnesių pareiškė, kad Spore pardavimai jam svarbiau nei kritikų įvertinimai – na taip, pardavimų skaičių nesufalsifikuosi ir nenupirksi, ponas Wright’ai. Aš tikiu kad per tuos aštuoneris metus kol Will’as ir jo komanda žaidė su savo creature creator (padarų kūrėju), EA vadovybė spirgino žaidimų genijumi vadinamo p. Wright’o užpakalį demonstruodama augantį kūrimo biudžetą ir nesulaukdama rezultatų.

Na bet Will’as yra super rimtas vaikinas – turėjo užnugarį sukrautą iš tvirtų The Sims ir visų jo praplėtimų plytų, garantuojančių, kad Will’as TIKRAI atpirks įdėtas viltis. Ir tikrai – du milijonai parduotų kopijų pradžiugino tiek Will’ą, tiek visus jo draugus EA. O kodėl neturėtų – tinkamu laiku pateiktas žaidimas, net ir kankinamas skandalų dėl itin žiaurios apsaugos, buvo šluojamas nuo lentynų. Graži gražios istorijos pabaiga su mielais ir šauniais tęsiniais. Bet ar tikrai viskas Will’o Wright’o visatoje gražu?

spore2
Keli patobulinimai, ir fuksas bus pasiruošęs užkariauti pasaulį

Jau senokai Spore apžvalgos pasirodė lietuviškuose internetiniuose šaltiniuose. Games.lt apžvalgininkas Blacknemo žaidimui davė neįtikėtinus 8 balus, savo nuomonę pareiškė ir Artojas, kurio mintis be kita ko išspausdino ir popierinė Lietuvos video gamingo žiniasklaida.

Mano nuomone, Spore yra didelis didelis nesusipratimas – tiek gerąja, tiek blogąja prasmėmis. Žaidiminė jos dalis yra švelniai tariant nuobodi, kūrybinė dalis iš pirmo žvilgsnio atrodanti tokia gili ir įvairiapusė – su laiku, praleistu prie kūrimo įrankio, ima siaurėti, kol galiausiai užsičiuopia ribotumas.

spore3
Fuksas natūralioje aplinkoje, šššš… man rodos jis medituoja

Žaidime, kaip tikriausiai žinote, yra penki etapai ir imant kiekviena iš jų atskirai, tai yra seniai matyti girdėti žaidimų modeliai. Pirmasis lastelės etapas visiems apžvalgininkams primena Flow. Prisipažinsiu, Flow nesu žaidęs, tik susipažinęs su koncepcija ir sutinku, kad panašumai akivaizdūs, tačiau analizuojant iš pagrindų – ląstelės etapas – 21-ojo amžiaus PACMAN’as. Tai nėra blogai – iš visų penkių etapų šis man pats linksmiausias – matyt dėl ambientinės atmosferos.

spore4
Užsiauginę kojas, fuksai išlipo į sausumą, su tikslu – savo šokiu pavergti mases

Pradedant nuo pirmojo etapo baigiant paskutiniu, žaidimas pats kelia žaidėjui tikslus ir veda jį per visą taip vadinamą evoliuciją už rankutės. Taip atrakinamos naujos dalys, kurias tarpiniuose evoliucijos etapuose galite pritaikyti savo labai ar nelabai mielam žvėreliui. Antrame etape, jau išlipus iš vandens, primityvios komunikacijos, smurto ar tyrinėjimo dėka galima atrakinti likusią kūno dalių bibliotekos dalį.

Per visus žaidimo etapus yra trys būdai kaip galima žaisti (kur neribotos galimybės – Will’ai???) – ėsti kitus, ėsti vaisius ėsti viską, kas vėliau transformuojasi į: kariauti su visais, nupirkti visus, praplauti visiems smegenis. Ir nors pacifistinis kelias į civilizaciją, o vėliau ir dominavimą kosmose, suteikia daugiau iššūkių, rezultate jausmas tas pats kaip ir sunaikinus visus dar Starcrafto karuose atsiradusia klasikine zerg/rush taktika – ypač daug laiko tai sutaupo blankiame ir nevykusiame ketvirtajame etape, kurį galima įveikti per kokias 8 minutes.

spore5
Tokia va nedidukė mūsų planetinė sistema…

spore6
…tik taškelis Spore visatoje (aha, Artojas irgi taip pailiustravo Spore visatą)

Kosminis etapas turėjo būti esminis Spore koziris (šalia kozerinio tūzo – creature creator). Bet jį žaisti dar labiau nėra noro, nei ankstesnius etapus. Visata didelė, beribė, joje daug užduočių ir daug galimybių kvailioti, tačiau kai imiesi žaisti „pagal planą“, tai tampa sunkiu ir varginančiu darbu su nepailstančiu lakstymu iš vieno karšto visatos taško į kitą, gesinant konfliktus ir epidemijas. Aš nepamenu kada paskutinįsyk žaidžiau žaidimą, kurį išjungęs vėliau taip nėnorėčiau vėl įsijungti. Spore visiškai netraukia sugrįžti. Nežinau kodėl. Gal kad perdaug tikėjau tais makaronais, kuriuos kabino Will’as Wright’as pastaraisiasi metais, kai nelemtoje evoliucijos grandinėje iškrito vandens etapas, genetinės informacijos vagimas iš kitų sutvėrimų lizdų ar augalų kūrimo įrankis? Žadėjęs būti toks išsamus ir gilus, Spore gavosi itin ribotas.

spore7
Labaj mjeli žviarialiai

Bet Spore nėra toks blogas, kokį noriu jums jį parodyti. Jis turi vieną labai gerą ir unikalų elementą, kurio tikriausiai niekur nerasite kitur, ir kuris kaip suprantu atėmė didžiąją laiko ir entuziazmo dalį iš kūrėjų. Tai – padarėlių kūrimo įrankis. Paprastas ir lengvai valdomas – suprantamas plačiai auditorijai, suteikia kone neribotas galimybes reikštis, materializuoti demonus mūsų galvose. Ir nesvarbu, kad paleisti į gyvenimą šie padarėliai panašiai cypsės, judės ir išdykaus – tą kūrimo akimirką Spore labiausiai prisilies prie mūsų vidaus – ko labiausiai ir norime iš bet kurio žaidimo su pretenzija.

Ir jei galvojate apie šį žaidimą, ir norite litais paremti Will’o Wright’o talentą, aš jums patariu nepirkti Spore. Geriau nusipirkite tik Spore Creature Creator, kad žinotumėte apie ką kalba, ir įsiamžintumėte Sporepedijoje.

Visoms kitoms akimirkoms – noredami pajusti pirmojo Spore etapo dvasią – prisiminkite PACMANą, norėdami pagyventi antroje, nepagailėkite kelių dolerių už Impossible Creatures, siekdami gauti daugiau nei siūlo trečiasis etapas, atkniskite savo archyvuose tą seną pabraižytą Age of Empires diską, žinodami daugiau kelių į dominavimą, nei siūlo ketvirtasis etapas, iš naujo atraskite Civilization, traukiami beribės visatos tyrinėjimo ir užkariavimo, ir vis dar svarstydami, kad penktasis etapas visgi vertas tų papildomų 100+ Lt, pabandykite kad ir Sins of Solar Empire – štai ką aš vadinu teisingu kainos ir kokybės santykiu.

Nepaminėjau, kad Spore turi solidų internetinį modulį – užtikrinantį jūsų kūrinių amžinybę šiame nuolat kintančiame pasaulyje. Maža to – kitų žaidėjų kūriniai atrandą vietą jūsų žaidime ir įkūria savo lizdą ‘ten – už miškelio po kaire’.

Spore – geriausias žaidimas iš tų kurių nesinori žaisti. Ir vienareikšmiškai sutinku su Artojumi – va paaugs sūnus – parodysiu – gal patiks. Nors Pegi reitingas net 12+, įdomiausia žaidimo dalis, mano nuomone, priimtina daug jaunesniai auditorijai.

ŽPat.

Komentarai

2 komentarai/-as/-ų
  1. ZeaLot 2008/10/29 Atsakyti
  2. Kritikas 2008/11/17 Atsakyti

Komentuoti: Kritikas Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *