Meskit iš žodynų tą konsolizaciją!

Skaitinėjau kažkaip komentarus ir eilinį sykį užsirovęs ant pastabos dėl konsolizacijos nebeištvėriau. Komentaras buvo prie pirmo įspūdžio apie „Skyrim“ ir baigėsi tokiais žodžiais — „Bet kažkas jame vis tiek ne taip. Kažkas jaučias ne taip ir viskas. Konsolizacija at its finest.“ Sėdau ir subarškinau įrašą apie tai kas yra konsolizacija ir kas ne.

Kas yra konsolizacija?
Tikrai yra toks procesas, bet jis neturi nieko bendra su mistiniais pokyčiais dėl kurių jūsų nebedžiugina žaidimai. Konsolizacija turi savų privalumų ir trukumų, tokių kaip uždaras žaidimo formatas ir jokio mod‘ingo. Kai kurie privalumai, na tokie kaip 5 metus fiksuotas stabilus FPS visiems AAA tipo žaidimams, kažkam irgi atrodo kaip trūkumai dėl lėtai ateinančių naujausių madų grafikos, fizikos ir pan. srityse.  Turtingesni ar pro AK nuostatas turintys leidėjai, konsolizuodami savo žaidimą kartais leidžia sau paišlaidauti ir AK rinkai pasiūlo kažką išskirtinio šiose srityse, bet paprastai nenoras tai daryti ir yra laikomas viena didesnių konsolizacijos blogybių, ypač po to, kai esamos konsolių kartos amžius pasiekia trejetą, ketvertą metų.

Konsolizacija tai visiškai naujas UI ir valdymo schema. Neišvengiamai. Konsolių žaidėjai turi daugiau galimybių efektyviai spaudyti mygtukus ir mažiau liesti konkretų ekrano tašką, todėl natūralu, kad žaidimų valdyme atsiranda pokyčiai. Natūralu, kad kitaip pateikiami jų meniu, inventoriai ir kiti dalykai. Labai geras, blogos konsolizacijos pavyzdys šioje vietoje būtų „Dungeon Siege III“. Vertinant iš mano asmeninių pozicijų tai ir yra didžiausias konsolizacijos trūkumas, jei kalbame apie AK žaidimą. Pernai metų grafika ar neegzistuojanti fizika neerzina taip, kaip niekam tikus valdymo schema ar vartotojo sąsaja. Šie dalykai turėtų būti daromi atskirai.

Konsolizacija tai taip pat ir lygių dizaino, žaidimo eigos, ritmo pokyčiai. Iš bėdos galima teigti, kad net ir checkpoint‘ų sistema yra konsolizacija, tai būtų tiesa, nepaisant to, kad jie atlieka gan rudimentinę funkciją ir pačiose konsolėse. Priklausomai nuo žanro, dėl konsolių žaidimo tempas gali būti greitesnis (nuotykių, veiksmo žaidimai) arba lėtesnis (FPS), lygių dizainas gali turėti polinkį į buvimą horizontalioje plokštumoje, o jei ir ne, priešininkų atakos kampai gali būti mažiau įvairūs. Vėlgi. Idealiu atveju AK ir konsolinis žaidimas turėtų atskirus DI elgesio modelius ir script‘us, bet paprastai to nėra. Kūrėjai dažniausiai manipuliuoja niekuo nekainuojančiais dalykais, kaip DI skaitlingumas, HP, sudėtingumo lygis, arba išvis nedaro nieko. Tokiu atveju žaidimas neišvengiamai tampa sunkiai žaidžiamas viena iš sistemų ir visai ne dėl to, kad jis per sunkus ar per lengvas. Žaisti tobulai konsolei subalansuotą žaidimą su AK ir atvirkščiai, tai tas pats kas valgyti sriubą su šakute. Praeitos kartos era ypač pasižymėjo tokiais žaidimais, bet šioje kartoje tai vyksta rečiau, kūrėjai visada ieško aukso viduriuko, dėl ko tiek konsolių, tiek AK žaidimų gerbėjai paprastai gauna gerus, bet ne tobulus žaidimus.

Visa kita yra „Mainstrymizacija“ (darbinis pav.)
Ji paprastai vyksta dėl vienos iš dviejų, ar abiejų priežasčių:

• Žaidimo kūrėjai/leidėjai nutaria, kad esamo žaidimo gerbėjų kontingento, su natūraliu prieaugiu ne gana. Todėl ieškomi būdai kaip „išplėsti“ ribas kuriose bus prekiaujama žaidimu. Tarp tu būdų gali būti ir sprendimas išleisti žaidimą konsolėms, bet toks sprendimas yra tik sudedamoji. Žvelgiant globaliau, dažniausiai pasirenkamas būdas plėsti ribas — paversti žaidimą labiau „prieinamu“.

• Turinio kaina. DR mes ją minėjome ne sykį, bet atrodytų niekas į tai nekreipia dėmesio. Vieno „Quest‘o“, papildomo lygio, aukštos raiškos automobilio ir bet kurio kito ištekliaus sukūrimas šiandien kainuoja pinigus. Alternatyvi pabaiga, keli įmanomi žaidimo įveikimo būdai… Kainuoja beprotiškus pinigus. Šiandien vienas viršvalandžius dirbantis programuotojas, niekaip negali išplėsti AAA žaidimo ribų, kad ir kaip norėtų. Šiandien tas ribas plėsti turi komanda dailininkų, garsintojų, scenaristų ir būtinai marketingistų. Visi jie nori valgyt. Tai nereiškia, kad kūrėjas turi teisę apeliuoti į tai ir daryti „mažesnius žaidimus“. Tikrai ne. Bet faktas tas, kad dauguma kūrėjų suinvestavę milijonus į turinį, kaip vieną savo tikslų išsikelia jo parodymą visu 110%. Kitaip tariant šios dienos kūrėjai ir leidėjai yra suinteresuoti, kad kiekvienas jų žaidimą nusipirkęs teliukas pamatytų viską, kas dėl jo padaryta, nes kitaip… Kitaip jis nepirks antros dalies.

Mainstrymizacijos priežastys paprastos — žmonės tikintys, kad ši foto tikra ir yra tas tikrasis „plėtros“ taikinys. Jūsų mylimi žaidimai jiems per sudėtingi ir visiškai nesvarbu, kokiai platformai jie buvo sukurti.

Šie du dalykai neturi jokių sąsajų su konsolių žaidėjais, kosnolėmis, jų geležimi. Taip pat su konsolininkais, konsolėmis ir geležimi jokių sąsajų neturi sudėtingumo lygis, paprastėjančios mechanikos, script’ai, šleivas balansas ir visi tie dalykai dėl kurių jūs kaltinat konsoles. Net nepatingėsiu pateikti kelis ryškius įrodymus:

• Yra ne vienas, išskirtinai konsolėms skirtas žaidimas, kuris kas metai vis labiau konsolizuojamas. „Medal of Honor“ gimė ir buvo sukurtas išskirtinai „PlayStation“ ir jis buvo tobulas. „Medal of Honor: Frontline“ nebuvo tobulas, bet gerokai pranoko savo AK brolius. Kas pirkot pernai metų „Medal of Honor“ PS3 konsolei, turėjot progą pabandyti abu žaidimus. Manau tikrai pajutot skirtumą. Tas pats pasakytina ir apie kitas konsolines serijas „Metal Gear Solid“, „Final Fantasy“, „God of War“ ir daugybę kitų. Sutikite, žodžio konsolizacija naudojimas kalbant apie juos — visiškai nelogiškas, bet mes kalbam apie tuos pačius dalykus.

• „Call of Duty“ nebuvo kurtas konsolėms, bet būtent jis paklojo pamatą script’ams. Tikslą pakloti MoH ant menčių, IW pasiekė naudodami „masines“, smarkiai script’intas kautynių scenas, kurias pamatę visi (ir žaidėjai ir kritikai) apsivemyžo iš nuostabos. Nereikia norėt, kad serija lengvai nuo to išsigydytų, o pardavimų rodikliai rodo, kad ir pats gydymas nereikalingas.

• Istoriškai konsolės ir jų žaidėjai yra tokie pat ar net labiau imlūs „core/hardcore“ mechanikoms. Tai buvo ypač juntama, kol tarp konsolių ir AK vyravo aiškios žanrinės ribos. Platformeriai, muštynių, veiksmo, nuotykių, stealth, jrpg, vairavimo žaidimai ant konsolių buvo gerokai gilesni, sunkesni ir didesni. AK turėjo savus žanrus, dali jų tebeturi iki šiol, bet nepaisant to jie irgi konsolizuojami. Paimkit „Total War“ seriją. Joje vyksta visi tie patys procesai, kuriuos jūs vadinat „konsolizacija“, bet žaidimas niekada nebuvo ir nėra planuojamas išleisti konsolėms.

• Istoriją galima ignoruoti, bet tada galima pakalbėti apie „Demon‘s Souls“. Net ne AAA leidimas, bet turėjo puikius pardavimus ir tęstinumą. Labai aiškus įrodymas, kad konsolių gerbėjai vertinant procentėliais yra ne mažiau imlūs „hardcore“ mechanikoms, o „hardcore“ nebūtinai apibrėžiamas 35 skirtingų atributų buvimu. „Demon‘s Souls“ buvo vienas resursas viskam, bet žaidimas dėl to nebuvo nei per lengvas, nei per aiškus. Paprastumas vienoje sferoje buvo kompensuotas iššūkiu kitoje ir tiek.

• „World of Warcraft“ — „konsolizuojamas“ nuolat, štai jau ketvertas metų iš eilės. Kas kartą uždavus klausimą kodėl, atsakymas būdavo tas pats. Todėl, kad dalykus kuriems reikia išskirtinių pastangų, pamato 1% visų žaidėjų. Turint galvoje, kad prabėgus dviems metams po starto, tolimesnė žaidimo sėkmė priklausė nuo naujo turinio, „izoliuoti“ jį tam vienam procentui buvo per brangu. Esmė tame, kad WOW čia turi didelį privalumą — jie vis dar gali gaminti turinį dideliais kiekiais ir skirti jį tam 1%, bet tuo pat metu išmesti kalnus naujų, lengvai pasiekiamų ginklų ir savybių, kuriomis naudodamiesi likę 99%, be vargo pamato tai, dėl ko vakar ardėsi elitistai. Kuriant „Skyrim“ tokios prabangos niekas neturi. Apie „Diablo III“ konsolėms kol kas sklando tik gandai, bet jis juk irgi bus khem, khem… Konsolizuotas.

Galėčiau vardinti pavyzdžių ir toliau, bet nemanau, kad verta. Mano prašymas tik toks — komentuodami „Dievo Režime“ pabandykite neieškoti kaltų ir vadinti dalykus tikrais vardais. Jei žaidimas „nubukintas“ (dumb downed) — vadinkit jį nubukintu, prastus port’us — prastais port’ais, o konsolizuotus — konsolizuotais. Visi šie trys dalykai yra visiškai skirtingi, skirtingų priežasčių sukelti padariniai.

Komentarai

19 komentarai/-as/-ų
  1. Rokas A. 2011/11/14 Atsakyti
  2. Pjovėjas 2011/11/14 Atsakyti
    • Artojas 2011/11/14 Atsakyti
      • Pjovėjas 2011/11/15 Atsakyti
  3. Originalas 2011/11/14 Atsakyti
    • Artojas 2011/11/14 Atsakyti
      • Originalas 2011/11/14 Atsakyti
    • Kushlewskij 2011/11/15 Atsakyti
    • endris 2011/11/15 Atsakyti
    • Toxis 2011/11/21 Atsakyti
  4. Xanthus 2011/11/14 Atsakyti
    • artojas 2011/11/14 Atsakyti
  5. beecool 2011/11/15 Atsakyti
  6. Ysidor 2011/11/15 Atsakyti
    • Artojas 2011/11/15 Atsakyti
    • Toxis 2011/11/21 Atsakyti
  7. PATR10T 2011/11/16 Atsakyti
  8. Artojas 2011/11/16 Atsakyti

Atsakyk

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *