Kompiuterinių žaidimų socialiniuose tinkluose integracija (2 dalis)

Šis įrašas paruoštas pagal dalį VU Matematikos ir informatikos fakulteto studento Mariaus Kelpšos bakalauro darbo. Šiame tekste analizuojamos ir lyginamos socialinių tinklų „Facebook“ bei „Vkontakte“ aplikacijų programavimo sąsajos, remiantis pagrindiniais žaidėjų bei žaidimų kūrėjų motyvais įvardijamos svarbiausios socialinių tinklų funkcijos, naudojamos žaidimų kūrime. Pirmą dalį, kurioje buvo analizuojamos internetinių kompiuterinių žaidimų žaidėjų motyvacijos bei socialinių tinklų žaidimų kūrėjų strategijos galite rasti čia.

ŽAIDIMŲ INTEGRACIJA Į SOCIALINIUS TINKLUS

Integracija į „Facebook“

2015 metų pirmajame ketvirtyje socialinis tinklas „Facebook“ turėjo 1.44 milijardo aktyvių vartotojų per mėnesį ir 936 milijonus per dieną [Fac15b]. Tai neabejotinai populiariausias ir didžiausias socialinis tinklas pasaulyje. Kiekvieną mėnesį apie 250 milijonų „Facebook“ vartotojų žaidžia žaidimus šiame tinkle [Fac15a]. Dėl tokio didelio vartotojų skaičiaus, o ypatingai dėl didelio skaičiaus vartotojų ekonomiškai stipriose valstybėse, šis socialinis tinklas turi daug vartotojų skiriančių pinigus aplikacijoms, pavyzdžiui, žaidimams. Daugumai vartotojų jie visiškai nemokami, tačiau praktiškai visuose žaidimuose yra žaidimų kūrėjo pelno šaltinis – kažkoks mokamas žaidimo turinys.

Taigi tinklo „Facebook“, kaip ir kitų socialinių tinklų, žaidimai remiasi nemokamų žaidimų modeliu – pradėti žaisti gali kiekvienas ir nemokamai, tačiau papildomos funkcijos bei elementai yra mokami. Didelis žaidėjų skaičius yra siekiamas todėl, kad tik labai mažas procentas jų naudojasi mokamais žaidimų elementais [Ham15].

„Facebook“ programavimo sąsajos galimybės [Fac15a]:

  1. Paieška/pasiekiamumas. Žaidimas automatiškai suindeksuojamas „Facebook“ paieškoje, kai programėlę naudoja daugiau nei 10 žmonių. Kuo daugiau naudotojų, tuo lengviau surandama programėlė.
  2. Kiti įrenginiai. Prisijungimas prie žaidimo su nuoseklia žaidimo patirtimi galimas ne tik kompiuteryje, bet ir telefone.
  3. Žaidimų pranešimai. Galimas įvairių žaidimo veiksmų ar pasiekimų skelbimas naujienose ir metraštyje, jei vartotojas autorizuoja „Facebook“ leidimus tą daryti.
  4. Žymės. Programėlė automatiškai pasidaro matoma po pirmo karto, kai žaidėjas prisijungia prie žaidimo. Tai padeda vartotojams nesunkiai pereiti į žaidimą iš pagrindinio „Facebook“ puslapio.
  5. Rekomenduojami žaidimai. Žaidimų įrašai apjungia žaidėjus rekomenduojant žaidimus. Tokie įrašai matomi vartotojo draugų naujienų puslapyje. Tokiu būdu žaidimai atrandami kitų žaidžiančiųjų tarpe ir padeda programėlei populiarėti.
  6. Žaidimų kolekcija. „Facebook” vartotojo metraštis turi skiltį „Programėlės ir žaidimai“, kuri turi informaciją apie pastaruoju metu žaistus žaidimus.
  7. Rezultatų rodymas. Suteikia galimybę rodyti bet kurio žaidėjo rezultatą. Įrašai gali būti generuojami ir rodomi naujienų sraute bei metraštyje, kai žaidėjas pasiekia naują asmeninį rekordą arba pagerina vieno ar kelių savo draugų rezultatus.
  8. Rezultatų gavimas. Galima ne tik atvaizduoti žaidėjo rezultatus, bet ir surinkti juos bendrame kontekste su visų draugų rezultatais. Tuomet rezultatų lentelėje žaidėjas mato savo pasiektus asmeninius rekordus šalia draugų rezultatų.
  9. Turnyrai. Yra galimybė ištrinti visus rezultatus kas tam tikrą laiko tarpą, o tai naudinga darant savaitinius/mėnesinius turnyrus. Po rezultatų ištrynimo visų žaidėjų asmeniniai rekordai tampa nuliais ir sugrįžus į žaidimą iškart pasiekiami nauji rekordai, kurie generuojami įrašais metraštyje ir draugų naujienų puslapiuose.
  10. Pakvietimai. Aplikacijos naudotojas gali pakviesti savo draugus prisijungti naudoti programėlę.
  11. Nuorodos į aplikacijas. Yra galimybė sukurti nuorodą į programėlę su vartotojo parašytu tekstu. Įrašas bus matomas draugų naujienų sraute.
  12. Žaidimas kartu su draugais. Yra galimybė žaisti kartu su draugais bei paskelbti naujienose kartu pasiektą rezultatą pažymint draugą.
  13. Mokamos paslaugos. Yra galimybė sukurti saugią ir patikimą paslaugų apmokėjimo tarnybą. Apmokėjimo operacijos galimos su daugiau negu 80 metodų ir daugiau nei 55 valiutomis.
  14. Reklamuotojų pasiūlymai. Yra galimybė vartotojui suteikti virtualios žaidimo valiutos, vertos realių pinigų, jam vykdant reklamuotojų užduotis.

Integracija į kitus socialinius tinklus

Daugumoje tyrimų apie žaidimus socialiniuose tinkluose, sąvoka socialiniai tinklai praktiškai yra sulyginama su vienu vieninteliu tinklu „Facebook“, o visi pavyzdžiai irgi imami tik iš šio socialinio tinklo. Nepaisant to, yra nemažai kitų socialinių tinklų, kurių bendras aktyvių vartotojų, nesančių tinkle „Facebook“, skaičius siekia šimtus milijonų. Daugelis iš šių tinklų turi vartotojus, kurie neša pelną taip pat kaip ir „Facebook“ vartotojai, taip pat kituose socialiniuose tinkluose reklama yra pigesnė. Be to, daugumoje iš šių tinklų jaučiasi ryškus žaidimų trūkumas, todėl žaidimų kūrėjai yra labai laukiami ir palaikomi. Taigi žaidimų kūrėjams, nebijantiems atsiriboti tik nuo vieno socialinio tinklo „Facebook“ sudarytos puikios sąlygos plėstis ir integruoti savo žaidimus į kitus socialinius tinklus su papildomais aktyviais vartotojais [May15].

Tačiau integracija į kelis socialinius tinklus nėra lengva užduotis. Kiekvienas socialinis tinklas turi savo unikalią aplikacijų programavimo sąsają, savo protokolus ir taisykles, kai kurie visai kitokias valiutas arba dar kažkokį kontekstinį turinį. Visų šių aspektų analizė ir panaudojimas yra sudėtinga užduotis, todėl tik nedaugelis žaidimų kūrėjų ryžtasi integruoti savo žaidimus į kitokius socialinius tinklus nei „Facebook“.

Integracija į „Vkontakte“

„Vkontakte“ yro populiarus rusiškas socialinis tinklas, palaikantis žaidimų integraciją. Šiuo metu tai aštuntasis socialinis tinklas pagal populiarumą pasaulyje [Biz15]. „Vkontakte“ turi daugiau kaip 170 milijonų vartotojų [Vko15].

„Vkontakte“ programavimo sąsajos galimybės [Vko15]:

  1. Paieška/pasiekiamumas. Aplikacijų kataloge randamos ir rodomos tik aplikacijos, kurios yra patvirtintos socialinio tinklo „Vkontakte“ administratorių. Už prašymą patikrinti aplikaciją reikalingas nedidelis užstatas.
  2. Kiti įrenginiai. Yra galimybė naudotis programėlėmis naudojant ir kompiuterį, ir mobilųjį telefoną.
  3. Žaidimų pranešimai. Yra galimybė žaidėjo veiksmus, įrašus, rezultatus ar kokią kitą veiklą skelbti jo metraštyje.
  4. Žymės. Yra galimybė prisidėti nuorodą į programėlę, kuri bus matoma iš pagrindinio vartotojo puslapio, kairiajame meniu. Tai padeda vartotojams nesunkiai pereiti į žaidimą iš pagrindinio puslapio.
  5. Rekomenduojami žaidimai. Nėra matomas sąrašas žaidimų, kuriuos žaidžia draugai.
  6. Žaidimų kolekcija. Pagrindiniame vartotojo puslapyje yra nuoroda „Applications“, kurią paspaudus vartotojas atsiduria aplikacijų kataloge. Čia matomi visi jo žaidimai bei kiti populiariausi ir naujausi socialiniame tinkle „Vkontakte“.
  7. Rezultatų gavimas ir rodymas. Teoriškai tokia galimybė yra, tačiau praktiškai nerekomenduotina taikyti šių metodų. Aplikacijų programavimo sąsajoje jie pažymėti nenaudotinais.
  8. Turnyrai. Nėra galimybės daryti turnyrus kas kažkiek laiko, nes nėra galimybės ištrinti rezultatus.
  9. Pakvietimai. Aplikacijos naudotojas gali pakviesti savo draugus prisijungti naudoti programėlę.
  10. Nuorodos į aplikacijas. Yra galimybė generuoti įrašus su nuorodomis. Įrašai bus matomi naujienų sraute bei vartotojo metraštyje.
  11. Žaidimas kartu su draugais. Nėra galimybės pažymėti draugus pasiekimų ar kitų žaidimo veiksmų įrašuose.
  12. Mokamos paslaugos. Yra galimybė atlikti apmokėjimo operacijas aplikacijose.
  13. Reklamuotojų pasiūlymai. Yra galimybė vartotojui suteikti virtualios žaidimo valiutos, vertos realių pinigų, jam vykdant reklamuotojų užduotis.

Socialinių tinklų aplikacijų programavimo sąsajų palyginimas

1 lentelė. „Facebook“ ir „Vkontakte“ aplikacijų programavimo sąsajų palyginimas

Apžvalgos aspektas Facebook Vkontakte
Paieška/pasiekiamumas Yra. Automatinė Yra. Tik po administratorių patvirtinimo
Kiti įrenginiai Yra. Mobilieji telefonai Yra. Mobilieji telefonai
Žaidimų pranešimai Yra Yra
Žymės Yra Yra
Rekomenduojami žaidimai Yra Nėra
Žaidimų kolekcija Yra Yra
Rezultatų gavimas ir rodymas Yra Yra tik dalinai/laikinai
Turnyrai Yra Nėra
Nuorodos į aplikacijas Yra Yra
Pakvietimai Yra Yra
Žaidimas kartu su draugais Yra Nėra
Mokamos paslaugos Yra Yra
Reklamuotojų pasiūlymai Yra Yra

Be jokių abejonių „Facebook“ socialinio tinklo siūlomos žaidimų aplikacijų kūrimo sąsajos galimybės yra geresnės už rusiško socialinio tinklo „Vkontakte“ (žr. 1 lentelę), o tikriausiai ir už daugumos kitų tinklalapių. Socialinio tinklo „Facebook“ žaidimų kūrimo sąsaja leidžia organizuoti žaidimų turnyrus, žaisti tarpusavyje su savo draugais, matyti draugų žaidžiamus žaidimus ir panašiai. Ne visi socialiniai tinklai palaiko tokias funkcijas.

Tačiau, nemaža dalis funkcionalumo sutampa beveik identiškai (žr. 1 lentelę). Ir „Facebook“, ir „Vkontakte“ suteikia galimybes išsaugoti naudotas aplikacijas vartotojo paskyros pagrindiniame puslapyje, pasiekti žaidimus tiesiai iš jo, kviesti draugus pradėti naudoti programėlę, komentuoti žaidimą ir panašiai. Šios funkcijos yra esminės ir palaikomos daugelyje socialinių tinklų, pavyzdžiui sąlyginai nedideliame latvių socialiniame tinkle „Frype“ [Fry15].

Daug žaidimų kūrėjų yra palyginus nedideli ir turi ribotus žmogiškuosius bei laiko resursus, dėl to dažnai apsiriboja integracija į vieną socialinį tinklą, nors pateikę savo žaidimą keliuose skirtinguose – turėtų žymiai daugiau naudos [May15].

Taigi, tam, kad žaidimų kūrėjams nereikėtų kardinaliai keisti visos integracijos į žaidimą, norint jį pateikti keliuose socialiniuose tinkluose, būtų labai naudinga tarpinė integracinė programavimo sąsaja, kuri išspręstų skirtumus tarp skirtingų socialinių tinklų sąsajų. Idealusis variantas būtų, jei kviečiant tą pačią integracinės sąsajos funkciją skirtinguose tinkluose, būtų gautas identiškas rezultatas. Žaidimas keliuose socialiniuose tinkluose reikš tik didesnį vartotojų skaičių, o tai duos labai daug finansinės naudos, jei žaidimo integravimui į kelis socialinius tinklus bus galima pritaikyti tas pačias funkcijas.

Žaidimų integracijos į socialinius tinklus privalumai

Yra atlikta nemažai tyrimų apie socialinių tinklų poveikį žaidimams. Visų jų rezultatai panašūs. Vieno iš tyrimų autorius, savo darbe įrodo, kad aplikacijos sukūrimas socialiniuose tinkluose, tokiuose kaip „Facebook“, duoda daug geresnius rezultatus, nei panašių aplikacijų, kurios nėra integruotos į jokį socialinį tinklą [KLL09].

Remiantis šiuo ir panašiais tyrimais [Jar09] galima įvardinti didžiausią žaidimų socialiniuose tinkluose privalumą, lyginant su neintegruotais žaidimais. Per nedidelį laiko kiekį žaidėjų skaičius padidėja žymiai labiau. Glaudi integracija į socialinius tinklus atveria dideles galimybes žaidimui augti ir plėstis, kadangi žaidėjo pasiekimus, rezultatus bei veiklą žaidime mato jo draugai. Taip pat, kiekvienas žaidėjas turi galimybę siųsti pakvietimus draugams. Susidomėję draugo žaidimo patirtimi arba pakviesti prisijungti pastarieji išbando aplikaciją ir taip ją pamato dar daugiau žmonių. Tokia nenutrūkstama grandine, socialinio tinklo pagalba, vyksta natūrali žaidimo reklama. Tai beveik neįmanoma arba labai sunkiai įgyvendinama kitomis priemonėmis.

Svarbiausios aplikacijų programavimo sąsajų funkcijos

Apibendrinus rezultatus tyrimų apie žaidėjų motyvacijas bei žaidimų kūrimų strategijas ir apžvelgus socialinių tinklų aplikacijų programavimo sąsajas, galima įvardinti svarbiausias jų funkcijas žaidėjams ir žaidimų kūrėjams. Kitaip tariant, įvardinti funkcijas, kurios turi didžiausią tikimybę būti panaudotomis kuriant žaidimus socialiniuose tinkluose.

Visų pirma, pati svarbiausia funkcija, kuri kaip svarbus argumentas minima kalbant ir apie žaidėjų motyvacijas, ir apie žaidimų kūrimą socialiniuose tinkluose – yra draugų pakvietimo funkcija. Praktiškai vien ši funkcija patenkina daugumą socialinių žaidėjo poreikių, be to yra labai svarbi kaip aplikacijos vartotojų kiekio didinimo priemonė.

Kita svarbi funkcija yra labai susijus su draugų pakvietimo, nes jos panaudojimo priežastys yra analogiškos. Tai įrašo skelbimo vartotojo metraštyje funkcija. Kadangi vartotojo metraštį mato visi jo draugai, tai iš esmės yra netiesioginis draugų kvietimas prisijungti. Ši funkcija taip pat tenkina socialinius poreikius bei padeda padidinti žaidėjų kiekį.

Pasiekimų ir rezultatų funkcijos reikalingos žaidime, kad būtų patenkinti žaidėjų pasiekimų, laimėjimų bei įsitraukimo į žaidimą poreikiai.

Taip pat, ypatingai svarbi funkcija žaidimų kūrėjams yra galimybė atlikti mokėjimą už kažkokį žaidimo turinį. Šia funkcija paremta didžioji dalis žaidimų kūrėjų strategijų.

Savaime suprantama, kadangi yra poreikis žaidime matyti save ir draugus, reikalinga ir žaidėjų sąrašo gavimo funkcija.

BENDRA PROGRAMAVIMO SĄSAJA

Išsiaiškinus svarbiausias socialinių tinklų aplikacijų programavimo sąsajų funkcijas, buvo realizuojama pavyzdinė integracinė aplikacijų programavimo sąsaja, palaikanti tas funkcijas. Šios sąsajos tikslas – padėti žaidimų kūrėjams lengviau integruoti žaidimus į du socialinius tinklus: „Facebook“ ir „Vkontakte“.

Visos realizacijos eigoje buvo stengiamasi rasti ir pritaikyti optimaliausius metodus, kad esant poreikiui integraciją būtų galima plėsti:

  1. pridedant naujus socialinius tinklus;
  2. pildant realizuotas funkcijas;
  3. pridedant naujas esamų tinklų funkcijas.

Dėl ribotų laiko ir testavimo įrankių resursų nebuvo įgyvendinta mokėjimo atlikimo funkcija, tačiau įgyvendintos tokios funkcijos:

  • įrašo vartotojo laiko juostoje sukūrimas;
  • draugų pakvietimas;
  • vartotojo informacijos gavimas;
  • vartotojo draugų informacijos gavimas;
  • pasiekimai;
  • rezultatai.

Minėti du socialiniai tinklai turi tris bendrus programinės įrangos kūrimo įrankius: JavaScript, iOS bei Android. Šiame darbe buvo dirbama tik su JavaScript. Programinis kodas patalpintas viešoje GitHub duomenų saugykloje, pasiekiamoje universaliuoju adresu: https://github.com/MariusKelpsa/socialNetworksIntegration.

IŠVADOS

Žaidėjų motyvacija yra tas faktorius, kuris verčia juos žaisti. Ne visi žaidimai yra patrauklūs žaidėjams ir juos sudomina, todėl būtina tirti bei domėtis žaidėjų mąstymu ir poreikiais prieš pradedant kurti žaidimus.

Norint sukurti sėkmingą žaidimą nebūtina turėti milžinišką programuotojų komandą, daug investicijų ir skirti kelis metus darbo. Socialinių tinklų vartotojų srautas gali paprastą žaidimą su genialia idėja paversti vienu sėkmingiausiu ir daugiausiai uždirbančiu. Tačiau būtina suvokti ir išanalizuoti socialinių tinklų žaidimų kūrimo strategijas bei sugebėti jas pritaikyti savo žaidime.

Integracija į kelis socialinius tinklus yra labai siektinas ir vertingas tikslas, nes kuo daugiau socialinių tinklų – tuo daugiau potencialių žaidėjų. Nepaisant to, nedaugelis žaidimų kūrėjų ryžtasi tą daryti, nes tai yra ganėtinai sudėtinga. Kiekvienas socialinis tinklas turi savo unikalią aplikacijų programavimo sąsają, savo protokolus ir taisykles. Integravimas į du socialinius tinklus sudaro dvigubai daugiau darbo nei į vieną, nes nebetinka tokios pačios aplikacijų programavimo sąsajos funkcijos. Taigi integracinė aplikacijų programavimo sąsaja, kuri daugumą svarbiausių socialinių tinklų funkcijų apjungtų ir suformuotų identišką ar labai panašų rezultatą, būtų labai naudingas įrankis žaidimų kūrėjams. Toks įrankis, apjungiantis socialinių tinklų „Facebook“ ir „Vkontakte“ aplikacijų programavimo sąsajas, buvo realizuojamas šiame darbe (jį galima rasti adresu https://github.com/MariusKelpsa/socialNetworksIntegration), jo realizavimo metu buvo padarytos tokios išvados:

  1. Tobulos integracijos, veikiančios identiškai dviejuose ar daugiau socialinių tinklų, sukurti neįmanoma – dažnai lieka skirtumų, nors ir neesminių.
  2. Tokią integracinę sąsają nuolatos reikės atnaujinti, nes socialiniai tinklai dažnai leidžia naujas aplikacijų programavimų sąsajų versijas. Senos versijos būna palaikomos apie metus, bet tai priklauso nuo socialinio tinklo.
  3. Bet kada žaidimų kūrėjams gali prisireikti kažkokių papildomų funkcijų nei tik pagrindinės, todėl integracinė sąsaja buvo realizuota lanksčiai – nesudėtinga pridėti ir daugiau socialinių tinklų, jų programavimo sąsajų funkcijų ar parametrų esamuose funkcijose.

ŠALINIAI

Komentarai

Atsakyk

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *