Kaip (iš)populiarinti savo žaidimą?

Taigi, kuriate naują nuostabų žaidimą. Tai turbūt pirmas jūsų žaidimas (neskaitant „Lines“ ar „Minesweeper“ klono), ir jūs jau artėjate prie kūrimo pabaigos. Jis atrodo nuostabiai, mechanikos naujoviškos, suprogramuotas puikiai! Bet ar pagalvojote, kaip žaidėjai sužinos apie šį jūsų žaidimą? Jeigu jūs, kaip dauguma lietuvių kūrėjų, kuriate mobiliesiems skirtą žaidimą, tai ar pagalvojote, kad iOS’e apie 500, o Android’e apie 250 žaidimų išleidžiama kiekvieną dieną (pasak Mike Rose). Kaip būti pastebėtam visoje šioje žaidimų košėje?

Tikėtina, kad jūs visai neturite biudžeto marketingui, tad ši užduotis tampa dar sunkesnė. Bet šį bei tą galima nuveikti ir su „nuliniu biudžetu“.

Iki pradėsime, reikėtų atsakyti į klausimą, kas aš toks? Esu Žilvinas, vienas iš indie žaidimų kūrimo studijos Tag of Joy (www.tagofjoy.lt) įkūrėjų. Taip pat dėstau apie žaidimų kūrimą Vilniaus Universitete. Ką aš nusimanau apie marketingą? Turbūt ne tiek daug, kiek rimti marketingistai, bet, tikiuosi, šiek tiek daugiau negu vidutinis pradedantis žaidimų kūrėjas :)

Tad pradėkime. Pirmiausia, svarbu suprasti, kad dauguma šių dalykų veiks tik tada, jeigu turėsite tikrai GERĄ žaidimą. Tai yra: ir gerai atrodantį, ir pakankamai originalų (ne „2048“ ar „Flappy Bird“ kloną), ir neblogai techniškai įgyvendintą žaidimą.

Gera praktika yra pradėti galvoti apie žaidimo populiarinimą dar iki jo išleidimo, tačiau ne visada atsiranda tam laiko ir motyvacijos, tad nesakysiu, kad tai yra būtina. Jeigu taip nutiko, kad jau turite išleidę žaidimą – vis dar verta apie jį paskelbti ir „pasireklamuoti“!

Komiksas

(De)motyvacija! (via Steffen Wittig)

Apipavidalinimas

Kadangi jau turite gerą žaidimą, tai labai svarbu jį ir pateikti patraukliai. Žaidimo pavadinimas yra ypač svarbus – jis turi būti ir pakankamai originalus (kad pavyktų jį rasti suvedus paieškose), ir pakankamai lengvai įsimenamas (kad žaidėjams nereikėtų dėti per daug pastangų įsimenant draugo ar apžvalgininko paminėtą ar rekomenduotą žaidimą).

Taip pat svarbu yra žaidimo piktograma bei ekrano vaizdai. Juose parodykite tai, kas geriausia jūsų žaidime. Tačiau nemeluokite! Už melagingus ekrano vaizdus, tikėtina, sulauksite blogų komentarų, o tai sumažins atsisiuntimų ateityje. Daugiau pasiskaityti galite internetuose (pavyzdžiui, viena nebloga nuoroda: „How to Design App Store Screenshots that Sell“).

Ir galiausiai, nepamirškite raktinių žodžių optimizacijos. Vėlgi, kaip tai daroma yra nemažai aprašyta, o kai kurių įrankių sąrašą galite rasti šiame „App Marketing Tools For Developers“ sąraše.

Tačiau be apipavidalinimo parduotuvėje, reikia turėti ir savo žaidimo internetinį puslapį. Ne visada būtina (nors pageidautina) turėti atskirą www.mano-žaidimas.com, bent bent jau www.mano-kompanija.com/mano-žaidimas puslapį būtinai privalote pasidaryti. Kodėl? Nes tai puslapis, kurį gali atrasti ieškantys per paieškos sistemas, ir tai tampa vieta, iš kurios galima rasti viską, ko gali prireikti tiek žaidėjui (nuorodos į žaidimą, į jo video ir pan.), tiek apžvalgininkui (nuorodos į daugiau informacijos, kontaktai, rinkinys spaudai ir kt.).

Na, ir, žinoma, dar trūksta rinkinio spaudai (angl. presskit). Nesitikėkite, kad apžvalgininkai apžvelgs jūsų nežinomą žaidimą jeigu jiems bus sunku rasti teisingą informaciją apie žaidimą ar gauti geros kokybės ekrano vaizdų bei video! Jie irgi yra užimti žmonės ir jūsų pareiga – palengvinti jiems darbą kiek įmanoma. Kas būtinai turėtų būti tokiame rinkinyje? Trumpai tariant:

  • Esminė žaidimo informacija.
  • Trumpas žaidimo aprašymas.
  • Ekrano vaizdai (bei, jei yra paruoštas, video).
  • Kada, kur ir kokia spauda apžvelgė.
  • Esminė komandos informacija.
  • Logotipai bei apdovanojimai.

Kaip pasidaryti rinkinį spaudai? Paprasčiausias variantas pasinaudoti @tha_rami sukurtu įrankiu presskit(). Taip pat nepamirškite nuolat atnaujinti šiame rinkinyje esančios informacijos (pvz., jeigu jus apžvelgė rimtas leidinys arba jeigu gavote apdovanojimą).

FEZ presskit

Žaidimo „FEZ“ rinkinio spaudai ištrauka (visas pdf čia)

Komunikacija

Tvarkingai ruošiantis žaidimo išleidimui, vertėtų pasiruošti ir marketingo planą. Tai dokumentas, kuriame galėtų(/turėtų) būti tokie elementai:

  • Žaidimo santrauka.
  • (Verslo/konkurentų) aplinka.
  • SSGG (stiprybių, silpnybių, galimybių, grėsmių; angl. SWOT) analizė.
  • Tikslai ir uždaviniai.
  • Marketingo strategija.
  • Veiksmų planas.
  • Prognozės.

Plačiau pasiskaityti apie marketingo planą galite, pavyzdžiui, čia:

Tačiau čia mes nesigilinsime į šias detales, o pakalbėsime tik apie esminę komunikaciją ir „žinutės apie žaidimą“ išplatinimą.

Taigi, pirmiausia ypač patartina susikurti savo žaidimo Facebook puslapį bei Twitter paskyrą (ir, žinoma, jas užpildyti bei apipavidalinti gražiai). Kodėl to reikia? Nes tai yra vieta, kur jus ir jūsų žaidimą gali atrasti, kur jus gali sekti ir stebėti, kur galite bendrauti su savo žaidėjais ir panašiai. Plius, tai yra nemokama. Na, tai suvalgo jūsų laiko dalį, bet tai yra lygiai taip pat būtina, kaip žaidimo vizualo paišymas ir programavimas.

Dabar jau kai yra kaip jus atrasti, kai yra kaip sužinoti apie jūsų žaidimą ir pasiruošėte kanalus, per kuriuos su jumis gali susisiekti ir bendrauti – galite pasiruošti pranešimą spaudai ir jį išplatinti.

Jeigu dar nesate išleidę žaidimo ir jau žinote tikslią datą, kada jį išleisite – verta pasirašyti ir išsiųsti išankstinį pranešimą apie planuojamą super naujo ir įdomaus žaidimo išleidimą! Tai galėtų būti kokių 2000-3000 spaudos ženklų tekstas su ekrano vaizdais ir/ar nuorodom į video. Patarimai, kaip ir ką rašyti spaudos pranešime neblogai pateikti čia: „Rules for Writing a Release“.

Jeigu žaidimą jau išleidote – vėlgi praneškite apie tai! Jeigu neturite tūkstančių sekėjų atėjusių iš kitų žaidimų (o jūs juk neturite, nes tai pirmasis jūsų žaidimas!), tai, deja, tikrai niekas nepastebės, kad jūsų puikusis žaidimas jau išleistas. Vėlgi, parašykite tekstą kuris būtų kuo nors įdomus ar užkabinantis ir išsiųskite kaip spaudos pranešimą įvairiems apžvalgininkams ir pan.

Kur siųsti? Pradėkite nuo, pavyzdžiui, šio apžvalgininkų, Youtuber’ių ir šiaip tinklalapių sąrašo, bet galite susirasti ir specializuotų tinklalapių (pvz., jeigu jūsų žaidimas skirtas vaikams, tai būtinai paskelbkite visokiuose tėvams skirtuose forumuose ir kt.).

Svarbus suvokti, kad per dieną apžvalgininkai ir naujienų portalai gauna šimtus žinučių su prašymais apžvelgti ar paskelbti žaidimus, tad nesitikėkite, jog visi sureaguos į jūsų el. laišką. Dėl to labai verta siųsti ir mažesniems, mažiau skaitytojų turintiems, tinklalapiams, nes jie, tikėtina, gauna mažiau žinučių ir tai padidina jūsų galimybes, kad jie paskelbs jūsų tekstą, apžvalgą ar tiesiog žinutę apie jūsų žaidimą. Taip pat dažnai būna, kad didesnių portalų redaktoriai gali pastebėti jūsų žaidimą per tuos mažesnius.

Jeigu jūsų žaidimas įdomus žiūrėti, tai galite susisiekti su Youtuber’iais. Milžinišką sąrašą yra sudaręs @TCTomm: „Game Youtubers Megalist“.

O kadangi esate lietuviai, tai į lietuvišką spaudą patekti yra ypač lengva! Tad verta pasinaudoti proga ir išsiųsti savo spaudos pranešimą ir lietuviškiems portalams. Lietuviškos spaudos ir apžvalgininkų sąrašą sudariau ir dalinuosi su jumis čia: Lietuviškos spaudos ir pan. sąrašas (jeigu ką nors praleidau ar suklydau – būtinai papildykite).

Youtubers

Paskutiniais metais žaidėjai ypač atsižvelgia į Youtuber’ių nuomones ir rekomendacijas.

Kiti kanalai

Yra įvairių kitų kanalų, kaip galite pasiekti savo potencialius žaidėjus. Pavyzdžiui, jeigu kuriate žaidimą, kuris yra savo žanru ar tipu panašus į kokios nors didelės studijos kuriamą ar išleistą žaidimą – užsiregistruokite jų žaidimų forumuose bei diskusijų puslapiuose ir įsitraukite į pokalbius. Žinoma, nepradėkite nuo to, kad va, jūs kuriate žaidimą, kuris labai panašus ir turėtų patikti visiems ten esantiems – taip priversite kitus dalyvius jus atstumti ir ignoruoti. Geriau tiesiog dalyvaukite diskusijose, pagarbiai reikškite savo nuomonę ir pan. Tikėtina, kad po kurio laiko užsitarnausite gerą statusą ir anksčiau ar vėliau kas nors paklaus, ką jūs veikiate – ir tada jau galite papasakoti apie savo žaidimą :)

Panašiai yra su kitu interneto dariniu Reddit. Jeigu turite laiko ir jėgų skirti diskusijoms, pokalbiams ir įsitraukimui į bendruomenes, tai gali būti puikus kanalas pasiekti tūkstančius potencialių žaidėjų. Kai mes išleidome savo „Monster Buster: World Invasion“ žaidimą Windows Phone 8 telefonams, tai kažkas paskelbė nuorodą Reddit’e (http://www.reddit.com/r/windowsphone/comments/2iw7nb/) ir tai mums „iš niekur“ atvedė 1088 lankytojų. Gerą tekstą apie tai, kaip priversti Reddit’o skaitytojus pastebėti jūsų žaidimą, yra parašęs Aurimas (aka @SnoutUp): „How to Get Reddit to Notice Your Game“.

Kelios Reddit sekcijos, į kurias verta užmesti akį:

Reddit

Kaip veikia Reddit! (via Tippy and friends)

Pabaiga

Žinau, kad iš tiesų čia neparašiau nieko magiško, tačiau tikiuosi, kad kiekvienas atras bent ką nors, kas pagelbės.

Jeigu turite daugiau patarimų ar tiesiog norite pabendrauti, tai susisiekime – @zledas, zilvinas.ledas (at) tagofjoy (tšk) lt – arba susitikime gyvai – bet kada Vilniuje, kada nors Kaune arba rugpjūčio pradžioje Kelne!

P. S. Taip pat, kai jau turėsite asmeninę, savo kompanijos arba žaidimo Twitter paskyrą – parašykite man, įtrauksiu į lietuvių, kuriančių žaidimus sąrašą Twiteryje: https://twitter.com/zledas/lists/all-ltgamedev

Komentarai

Atsakyk

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *