Interviu: Kas geresnio, Ivolgamus?

„Ivolgamus“ buvo įkurta 2002 m. vasarą, turint tikslą – kurti video žaidimus ir plėtoti verslą elektroninių pramogų industrijoje. Įpusėjusi aštuntuosius gyvavimo metus, kompanija jau gali didžiuotis įspūdingais pasiekimais industrijoje. Pristatome dviejų dalių interviu su tvirtai ant žemės atsistojusiais ir pripažinimo sulaukusiais didžiausiais žaidimų kūrėjais Lietuvoje – „Ivolgamus“. Pirmoji interviu dalis skirta patiems „ivolgamusams“ – kuo gyvena, kuo džiaugiasi ir ką planuoja.

Dievo Režimas: Po paskutinio didesnio interviu kurį turėjom prabėgo berods penketas metų, tai gal ir pradėkim nuo to kas per juos įvyko. Papasakokit kas įdomaus ir svarbaus nutiko per tuos metus, o įdomumo dėlei pabandykit sutilpti į 5 sakinius.

Ivolgamus: Oi, tai kad daug visko vyko. Kalbant glaustai, per tuos 5 metus mes iš mažo kūrėjo virtom į didelį kūrėją ir mažą leidėją. Jei bandytume išskirti 5 esminius įvykius, greičiausiai jie atrodytų taip (dėstom chronologiška seka):
1.    Pradėjom dirbti su „Activision“.
2.    Padarėm jiems daugiau nei 5 žaidimus, didžioji jų dalis buvo išplatinta didesniu nei pusės milijono tiražu.
3.    Atidarėm studiją Argentinoj, iki šios akimirkos ten sukurti tris žaidimai.
4.    Atidarėm leidybos padalinį „Nordcurrent“, užsiimam žaidimų (ne tik pačių darytų) leidyba Europoje.
5.    Daug eksperimentavom. Nusipirkom teises kurti žaidimą pagal populiarų animacinį filmuką (netrukus paskelbsim apie tai plačiau), Europoje išleidom „crazy“ Japonų žaidimą skirtą Wii ir t.t.
Turim licencijas VISOMS šiuolaikinėms platformoms įskaitant ir PS3, Xbox360. Dabar užsiimam žaidimų šioms platformoms kūrimu.

DR: Nors kažkokių didelių publikacijų pas mus apie tai ir nebuvo įvykiai su „Activision“ (ypač po Šreko) ir studijos įkūrimas Argentinoje nuskambėjo ir Lietuvoje. Ar šie įvykiai ir suformavo šiandieninės „Ivolgamus“ veidą?

Ivolgamus: Ko gero… Noriu pasakyti, kad jei ne „Activision“, Argentina ir „Nordcurrent“, šiai dienai mes atrodytume visiškai kitaip. Taip. Šie trys įvykiai mums buvo patys svarbiausi.

IMG_3016

Šių metų GDC. San Franciskas.

DR: O kuris iš šių įvykių sukėlė daugiausiai rūpesčių?

Ivolgamus:Europos mastu veikiančios leidyklos įkūrimas. Kai pradėjom, o tai buvo 2006–ųjų pabaigoje, mes negalvojom, kad bus TAIP sunku. Buvo momentai kai nuleisdavom rankas , atrodė kad mums nė velnio nesigauna, nekalbant jau apie kažkokias galimybes iš to užsidirbti. Na, bet šiandien, prabėgus trims metams nuo tų dienų mes atrodom tikrai neblogai. Leidybos verslas pajudėjo, mūsų žaidimai nuolat sukasi Didžiosios Britanijos sąrašuose, turime ilgalaikius santykius su distribucija ir prekybos tinklais. Žodžiu viskas puiku, o prisiminimai apie pačią pradžią sukelia šypseną. Nors tada… Tada tikrai nebuvo juokinga.

DR: Na ,o antras svarbus įvykis… Argentina. Kokiais vėjais jus ten nunešė? Šiaip gi Rytų Europoj žaidimų pramonė įgauna naujus pagreičius. Lenkija, Čekija, Kroatija ta pati Ukraina… Žmonių ten daug, o ir atstumas nuo Vilniaus ofiso būtų ne per didžiausias. Kodėl Argentina? Ieškojot egzotikos?

Ivolgamus: Reik taip suprasti, kad iracionalius motyvus, tipo palmes ir stačiakrūtes brunetes mes padedam į šalį? Jei rimtai, tai ar Vakarų, ar Rytų Europoj vyrauja tie patys privalumai ir trūkumai. Mes norėjom ne tik naujos studijos, bet ir kažko visiškai priešingo tam, ką turime čia. Tai liečia visas sferas, net ir tas kurios iš pirmo žvilgsnio nė nešauna į galvą. Pavyzdžiui valiutų kursai. Didžioji mūsų pajamų dalis atplaukia JAV doleriais, o mūsų valiuta surišta su Euru, dabar kai doleris šuoliuoja, galutinės mūsų pajamos šuoliuoja kartu su juo. Prieš metus vienas doleris kainavo 2.80 litų, dabar 2.35. Tai 16% smukimas per trumpesnį nei metai laikotarpį. Argentinos valiuta susieta su doleriu, šis faktas leidžia mums kur kas patogiau planuotis darbus ir išlaidas. Tas pats liečia ir mokesčius. Lietuvoj jie dideli, Argentinoj net ir atėjus pasaulinei krizei niekas ten jų nekėlė. Kita vertus, mūsų komanda Lietuvoje yra sukaupusi labai daug patirties, kurios argentiniečiai kol kas stokoja. Na ir taip toliau. Pliusų ir minusų yra ir čia, ir ten, bet turint dvi studijas skirtinguose pasaulio galuose, kai kurias neigiamybes galima kompensuoti.

IMG_2716

Ofise, Argentinoje. Čia ir kitur nuotraukos iš Ivolgamus archyvo!

DR: Ar Argentinos padalinys savarankiškai užsiima žaidimų kūrimu, ar viskas nuleidžiama „iš viršaus“ ir tas ofisas iš esmės atlieka tik darbą pagal nurodymus?

Ivolgamus: Čia kaip kada – būna projektų, kurie nuleidžiami iš viršaus, — būna tokių, kurie kuriami nuo nulio iki galo Argentinoje.

DR: Ar tai, kad Argentina savo kultūra yra kone priešingas polis Lietuvai, suteikia jums platesnio idėjinio spektro kūryboje? O gal žaidimų kūrėjas yra tokia kosmopolitiška profesija, kad nepriklausomai nuo to, kokiame kultūriniame kontekste žaidimas kuriamas, jis gali labai sėkmingai remtis kitomis kultūromis ir jų istorijomis?

Ivolgamus: Be abejo suteikia — daugelis epizodų iš mūsų paskutinio žaidimo, pagaminto Argentinoje yra tokie, kokių Lietuvoje nesukurtumėm. Mes tokių dalyku nei matėm — nei ką: pvz.: šiukšlių surinkimo mašina, kuri surenka šiukšles iš gatvės, o jos gale stovi du bahuriukai ir priartėjant prie naujų šiukšlių  masės (kuri, beje, šiaip guli ant šaligatvio) jie šoka, susirenka šiukšles, sumeta jas į mašina  ir sušoka iš paskos. Šitas momentas buvo tikrai įdomiai išnaudotas žaidime ir tokių momentų galybė.

IMG_4119

Švenčiam naujus metus

DR: Jūsų katalogą sudaro solidus užbaigtų ir vienaip ar kitaip išleistų žaidimų skaičius. Kalbu ne tik apie tuos, kuriuos matom Nordcurrent saite, bet ir apie pirmus projektus („Santa Claus Saves the Earth“, „Tūkstantis“ ir kiti). Kuris iš žaidimų pats mieliausias Jums?

Ivolgamus: Viskas ką esam padarę sukelia mums šiltus jausmus. Kiekvienas žaidimas buvo savaip unikalus. „Fading Shadows“ buvo mūsų pirmasis žaidimas „hardcore“ auditorijai, taip pat tai buvo pirmas žaidimas kurį nuo pradžių iki galo padarėm tik savo jėgomis. Viską, pradedant žaidimo koncepcija, baigiant rinkodara ir leidimu darėm patys. Buvo labai malonu skaityto pozityvius atsiliepimus spaudoje ir gauti gerbėjų laiškus. Sykį Youtube radom gidą pirmų 20 lygių perėjimui, tada mes galutinai supratom, kad padarėm kažką tikrai verta dėmesio.
Iš kitos pusės, kai Activision pavedė mums darbus su žaidimu apie Šreka, mes ilgą laiką negalėjom patikėti savo sėkme. Iki tol, kol pas mus į studiją neatvažiavo žmonės iš „Dreamworks“. Kelias dienas jie mums skaitė paskaitas apie tai kaip teisingai turi būti perteikta Šreko visata, ko gero tik tada atėjo suvokimas, kad visa tai realu ir kad mes tikrai dirbam su šiuo žaidimu. Gavosi geras žaidimas, labai savimi didžiuojamės. Beje praeitą savaitę jis grįžo į Didžiosios Britanijos daugiausiai parduodamų žaidimų sąrašus.
Senus žaidimus smagu prisiminti nes jie seni, mes buvom jauni ir viskas atrodė kitaip. Naujus žaidimus smagu prisiminti nes jie nauji, technologiškai brandūs, įdomūs ir gražūs.

DR: Jei įvertintume Ivolgamus pasauliniu mastu, ko gero pamatytume, kad pasaulyje dešimtys ar net šimtai panašių studijų. Manyčiau kiekviena jų, svajoja įsiveržti į pasaulinės šlovės olimpą. Jūs turit tokią svajonę?

Ivolgamus: Mūsų svajonė — judėti pirmyn ir nestabdyti kažką pasiekus. O pasaulinės šlovės olimpas, labai subjektyvus dalykas. Mums visiškai nėra aišku kuo jį matuoti. Keletas mūsų žaidimų buvo parduoti didesniu nei 500 tūkstančių tiražu, kai kurie ropoja milijono link. Mes jau olimpe ar dar ne? Jei buvimas šlovės Olimpe matuojamas parduotomis kopijomis, kiek jų reikia? O gal užtektų gauti porą teigiamų atsiliepimų „Edge“ žurnale? Ar gal tas Olimpas pamatuojamas matuojant pasivaidenimus žaidimų spaudoje? O juk dar yra ir tokie visiškai nerealūs matavimo vienetai, pavyzdžiui teigiamų komentarų skaičius portale games.lt :).

DR: Ha! Duokit akimirką, užsirašysiu pastabą ateičiai „neklausinėti apie Pasaulinės Šlovės Olimpus“, nes niekas ir niekada nesulauks pozityvių komentarų games.lt. Vadinas jūsų svajonė judėti į priekį. Turit judėjimo planą, ar einat ten kur vėjai pūčia?

Ivolgamus: Be abejo turim! Daugeliui metų į priekį, beje. Tik nepasakosim dabar apie tai. Tie, kas įdėmiai stebi mūsų veiklą, be abejo įsivaizduoja kuria kryptimi mes judam.

DR: Pastaruoju metu bendraudamas su kūrėjais vis dažniau pastebiu, kad jie tobulai įvaldę frazės „We don‘t talk about that just yet“ naudojimą. Manot tai užkrečiama :)?

Ivolgamus: Žinok, net nežinau ką tau atsakyti, nes mes visada sirgom šią liga — dar iki tol, kol ją tobulai įvaldė visas pasaulis :). Šiaip ji tokia visai nieko yra…

DR: Šiai dienai, mano mylimas „Fading Shadows“ buvo vienintelis žaisliukas, sukurtas visiškai kitai kategorijai nei dauguma Jūsų žaidimų. Ne šeimyninis ir visai ne vaikiškas galvosūkių žaidimas man paliko labai gerą įspūdį, kiek teko stebėti, „Fading Shadows“ pamėgo ir užsienio kritikai, ir net pati „Sony“. Ar galim laukti naujų projektų toje pačioje dvasioje? O gal nepaisant iš pažiūros stipraus starto, žaidimas nebuvo pelningas?

Ivolgamus: Taip, mes dirbam su „brandesniais“ žaidimais. Mums tai svarbu. Tiesiog tokio tipo žaidimai atima labai daug laiko, o mes nemėgstam apie juos pasakoti iki tol, kol neišeinam į finišo tiesiąją. Beje, kaip leidėjai, šiemet mes išleidom beprotišką Japonų platformerį Wii konsolei — „Minon Everyday Hero“.
Kas liečia pardavimų, be abejo tokius žaidimus parduoti kur kas sunkiau nei tai ką mes kuriam casual rinkai. Kuo daugiau minčių sudedi į žaidimo eigą, tuo sunkiau išaiškinti žaidėjams ką jie turės daryti, juos sudominti. Aišku jei tau tai pavyksta, mainais gauni ištikimą fanų auditoriją, kuri vėliau seka kiekvieną naują leidimą. Tokį „brandžių“ žaidimų prekybos modelį naudoja mūsų JAV partneriai „Atlus“, kol kas jiems sekasi puikiai.

DR: Pamenu prieš keletą metų mes kalbėjomės berods apie „Cindy“ serijos žaidimus, jūs man sakėt, kad norint prasimušti būtina rasti nišą. Žaidimai mergaitėms, po to vaikučiams, dabar visai šeimai. Akivaizdu, kad Jūsų teorija buvo teisinga ir davė vaisių. O kaip šiandien?

Ivolgamus: Žaidimai mergaitėms jau senokai nebe mūsų niša. Sunku būtų kažką priešpastatyti Ubisoft ir jų „Imagine“ serijai. Jie kepa po 3 žaidimus į mėnesį!

IMG_4164

Futbolas pietų pertraukos metu.


DR: Paskutiniai Jūsų žaidimai „nuėjo“ Wii konsolei. Kodėl?

Ivolgamus: Todėl, kad šiuo momentu tai pati populiariausia konsolė pasaulyje. Tiksliau Wii ir DS yra pačios populiariausios konsolės pasaulyje. Mes darom žaidimus ir vienai, ir kitai.

DR: Dirbdami su Wii be abejo įgijote patirties kuriant judesiu valdomus žaidimus. Turit planų panaudoti šią patirtį ir sukurti projektų panaudodami anonsuotas Microsoft ir/ar Sony „motion control“ technologijas.

Ivolgamus: Ne, kol kas tokių planų neturim.

DR: Su žaidimais dirbate jau ne pirmi metai. Jūs visada pabrėždavote, kad pirmas būsimo žaidimų kūrėjo žaidimas turi būti paprastas ir svarbiausia padarytas iki galo. Pamenu, apie tai skaitėt paskaitą viename iš Lietuvos gamedev sambūriu, o kaip matom šiandien savo teorijas pagrindėt praktiniais pavyzdžiais. Vis tik daugeliui šį interviu skaitančių žmonių greičiausiai vis tiek kils banalus, kas metai pakartojamas klausimas. Ar šiandien Ivolgamus turi pakankamai patirties, kad sukurti visavertį žaidimą brandžiam žaidėjui. Sakydami visavertį, žmonės paprastai turi galvoje grafiką, fiziką, kraują, seksą ir negražius žodžius.

Ivolgamus: Mes kaip tik dabar darom žaidimą brandžiai auditorijai. Jis pasirodys neanksčiau nei 2011, tad kol kas jokių detalių.

DR: Va ir vėl… Et.

Ivolgamus: O mes tave perspėjom…

DR: O Jums nepikta, kad nors jūs ir esat patys geriausi ir didžiausi Lietuvoje (o čia žmonės mėgsta pažaisti), jūsų neatpažįsta gatvėje, nedovanoja gėlių, nestato paminklų… Na iš esmės daugelis apskritai nežino, kad jūs esat.

Ivolgamus: Šiaip tai pergyvenam tik dėl paminklo, — gėlių ir taip turim. Jei rimtai, tai ačiū už interviu, — įdomūs klausimai, padėjo prisiminti daug malonių akimirkų.

Antrąją interviu dalį skaitykite čia.

Komentarai

6 komentarai/-as/-ų
  1. Nowitzkis 2009/11/03 Atsakyti
  2. Kaimynas 2009/11/03 Atsakyti
  3. Foxiz 2009/11/03 Atsakyti
  4. artojas 2009/11/04 Atsakyti
  5. va taip va 2009/11/04 Atsakyti
  6. Toxis 2009/11/06 Atsakyti

Atsakyk

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *