Stalo žaidimai: Dominion

Pernai būdamas UK planavau įsigyti vieną žaidimą iš „Spiel des Jahres 2009“ geriausių, jei kaina bus ok. Pagrindiniai kandidatai buvo „Dominion“ ir „Pandemic“, pastarąjį kurių užgriebiau jaukioje stalo žaidimo krautuvėlėje „Playing games“. Nesakau, kad „Pandemic“ šiaip sau žaidimas, tačiau mano skoniui jis netiko ir planuoju jį parduoti, nebent užginčys žmona. Na, o „Dominion“ pirkau jau Lietuvoje, o po išbandymo „Stalo žaidimų naktyje“ Kaune, supratau, kodėl geriausią „Spiel des Jahres 2009“ svarbiausią apdovanojimą gavo būtent šis Donald X. Vaccarino žaidimas, o ne eurogames’u bandantis apsimesti amerikoniškas „Pandemic“.

Triukas yra tas, kad per penkias minutes, kol aiškinamos „Dominion“ taisyklės, galvoje nuolat sukasi nuostaba – „Wow, kaip originalu ir netikėta!“. Nes „Dominion“ yra tarsi iš vidaus į išorę išverstas kolekcionuojamų kortų žaidimas – kaladės rinkimas ir kombinavimas čia vyksta žaidimo metu. T.y. kiekvienas žaidėjas (žaisti gali nuo 2 iki 4 žmonių, ar net 6 jei turite praplėtimą) pradeda su identišku status quo – dešimt kortų, kurių pagalba žaidimo ratuose didina savo kaladę, įsigydami kortas nuo žaidimo stalo.

Žaidimo dėžėje yra 500 kortų, kurios priklauso vienam iš keturių kortų tipų – pinigų resurso kortos(auksas, sidabras, bronza), taškų kortos(žaidimo pabaigoje žaidėjas, savo kaladėje turintis daugiausiai taškų ir tampa nugalėtoju), karalystės kortos(25 skirtingų galimybių kortos) bei prakeikimo kortos(naudojamos, tik žaidžiant su tam tikro tipo karalystės kortomis). „Dominion“ peržaidimo dinamika atsiveria visu grožiu, nes vienoje partijoje galima naudoti tik 10 skirtingų tipų karalysčių kortas, tad baigus vieną partiją, galima pasirinkti kitą karalysčių kortų kombinaciją ir žaidimo pojūčiai bus vėl unikalūs.

Žaidėjo ėjimas susideda iš trijų fazių – naujų kortų iš asmeninės kaladės traukimas, veiksmo kortos iš rankų panaudojimas ir pirkimas. Atrodo greita seka, tačiau karalysčių kortų ypatybė ta, kad vienos jų suteikia papildomų veiksmų galimybę, kitos leidžia pasipildyti ranką naujomis kortomis, o trečios padidina jūsų perkamąją galią – suteikia papildomų pirkimų ar papildomo aukso šių pirkimų finansinei vertei. Be abejo yra kortų kurios įveda tam tikros žaidėjų tarpusavio sąveikos – kortos, kurių pagalba galima „kišti pagalius“ oponentams į „ratus“.

"Dominion" kortos gražios, iliustruotos realistiniu vėlyvojo Renesanso dailės stiliumi. Kokybė gera, tačiau turint omenyje, kad tai tik kortų žaidimas, didelė pakuotės dėžė šiek tiek glumina. Ant kortu aiškiai pateikiama informacija apie jos vertę/funkciją. Taisyklių žaidimo procese prisireikia itin retai.

"Dominion" kortos gražios, iliustruotos realistiniu vėlyvojo Renesanso dailės stiliumi. Kokybė gera, tačiau turint omenyje, kad tai tik kortų žaidimas, didelė pakuotės dėžė šiek tiek glumina. Ant kortu aiškiai pateikiama informacija apie jos vertę/funkciją. Taisyklių žaidimo procese prisireikia itin retai.

Žaidimo pradžioje tempas yra gan greitas, tačiau į partijos pabaiga jis lėtėja, nes žaidėjų asmeninės kaladės pildosi naujomis kortomis, todėl atsiranda vis daugiau galimybių kiekvienam žaidėjui pratęsti savo ėjimą. Sėkmės faktorius žaidime turi nemažą rolę, nes asmeninės žaidėjų kaladės yra nuolat permaišomos, ir tam tikrais atvejais, pvz. ištraukus prastą ranką, per savo ėjimą gali nelabai ką ir nuveikti.

Visas žaidimo procesas tai nuolatinis kaladės turinio balansavimas – taškų kortos perkamos kaip ir visos kitos kortos, tačiau pačiame žaidimo procese tos kortos nedalyvauja, tačiau užima fizinę vietą rankoje. Tad viso žaidimo eigoje vyksta resursų(aukso), taškų(pergalės sąlyga) ir galimybių(karalystės kortos) kortų proporcijų kaladėje balansavimas, siekiant užtikrinti patį efektyviausią kelią į pergalę.

„Dominion“ žavi savo komplikuotu paprastumu – užtenka vienos partijos ir visi pradedantieji ima suprasti žaidimo mechaniką. Kiekviena žaidimo partija, priklausomai nuo pasirinktos karalystės kortų tipų kombinacijos gali būti unikali ir netikėta, tačiau tuo pačiu galima pakliūti ir į blogo pasirinkimo spąstus. Kūrėjai gelbsti, taisyklėse pateikdami kelias tokio pasirinkimo variacijas, kurios išryškina skirtingas žaidimo ypatybes – karalysčių kortų tipų variantai labiau į pirkimą ar į interakciją orientuotoms partijoms.

Paprasti bičai, žaidžia paprastą "Dominion" partiją LAIVE. Ir tai suteikia viskam YPATINGUMO aurą. Laivas, ta prasme.

Paprasti bičai, žaidžia paprastą "Dominion" partiją LAIVE. Ir tai suteikia viskam YPATINGUMO aurą. Laivas, ta prasme.

Vis tik „Dominion“ yra pasjansas, tarsi „Solitaire“ multiplejeris, kuriame žaidėjai dalinasi bendromis kortomis, tačiau žaidžia sau/su savimi. Pirmos partijos man tikrai sukėlė savotišką furor’ą, tačiau „Dominion“ išskyrus mechaniką turi itin mažai socialinį stalo žaidimų pramogos aspektą skatinančių savybių. Ant mechanikos užvilkta istorija apie dėl tevoniją besivaidinančius bajorukus yra labai labai smarkus pritempimas prie kažkokios atmosferinės minties. Nėra jokių akstinų mielam trashtalk’ui, ar kažkokio emocinio potepio, kas verstų priiminėti neracionalius, tačiau žaidimo pramogos vertę padidinančius sprendimus. Tai kaip šachmatai, kurių istorija gimsta iš matematiškai generuoto tobulumo ir proto galios. „Dominion“ šiuo atveju negelbsti net stipri sėkmės faktoriaus įtaka.

Žvelgiant atgal, manau, kad „Pandemic“ tikriausiai buvo vertesnis metų žaidimo vardo, tačiau „Pandemic“ problemą glūdi eurogamer’iškame PVE(Player versus environment) aspekte. Žaisti prieš taisykles yra pernelyg sintetiška lyginant su žaidimu prieš žmogų. „Dominion“ pastarąją savybę turi, tačiau trūksta „Citadelėms“ būdingo užtaiso. Žinau, kad dalis jūsų man prieštarausite, tačiau tai mano „penkiacentis“, o jūsų nuomonė visada maloniai laukiama komentaruose.

Beje, po pasirodymo 2008-aisiais „Dominion“ jau susilaukė keturių papildymų – „Seaside“, „Intrigue“, „Alchemy“ ir „Prosperity“. Tikėtina, kad tai įnešė teigiamų pokyčių ir taip geroje žaidimo mechanikoje ir dinamikoje.

P.

Komentarai

6 komentarai/-as/-ų
  1. Kukas 2010/10/29 Atsakyti
  2. Pjovėjas 2010/10/29 Atsakyti
  3. Artojas 2010/10/29 Atsakyti
  4. wr 2010/10/29 Atsakyti
  5. Pawka 2010/10/30 Atsakyti
  6. boardgames 2011/05/25 Atsakyti

Atsakyk

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *